Veelgestelde vragen IJsland
Alles over IJsland

Veelgestelde vragen IJsland

Voigt Travel organiseert prachtige fly & drive rondreizen in IJsland. Dat betekent dat wij veel ervaring en kennis hebben en daar kun jij van profiteren. Hieronder een aantal vragen die wij vaak krijgen en ons antwoord daarop. Twijfel je nog? Bel ons (035 - 6990322) of stel je vraag via het contactformulier. Uiteraard zijn wij ook te bereiken via Twitter @VoigtTravel en Facebook: facebook.com/voigttravel.
 


 

Wat zijn de vluchttijden?

Voigt Travel organiseert fly & drive rondreizen naar IJsland, gecombineerd met een rechtstreekse vlucht van Rotterdam The Hague Airport naar Akureyri in het noorden van IJsland. De vluchten vinden plaats van juni t/m september en worden uitgevoerd door Transavia. Bekijk hier het vluchtschema.
 

Wat is de beste reistijd voor IJsland?

De beste reistijd voor IJsland is de zomer, waarbij juli en augustus de drukste maanden zijn. Iets minder druk is het in juni en september. De gemiddelde temperatuur in IJsland komt het hele jaar niet boven de 15 graden uit. Tussen juni en september schommelt de maximum temperatuur tussen de 10 en 15 graden. Lees meer over de beste reistijd.
 

Is er tijdsverschil met IJsland?

In IJsland kent men geen zomertijd en wintertijd. Tijdens onze zomertijd is het in IJsland 2 uur vroeger en in de winter bedraagt het tijdsverschil 1 uur.
 

Heb ik voor IJsland een paspoort nodig?

Naar IJsland kan worden gereisd met zowel een geldig paspoort als Europese identiteitskaart. Een visum is niet nodig.
 

Hoe kan ik in IJsland betalen?

In IJsland wordt betaald met de IJslandse kroon. IJsland is een modern land en op vrijwel alle plekken kan met een bankpas worden betaald en geldautomaten zijn er voldoende. Op de afgelegen locaties is het verstandig om wat cash geld bij je te hebben. Bij vrijwel alle hotels, restaurants, tankstations en winkels worden tevens creditcards geaccepteerd. De kosten hiervan zijn wel wat hoger dan betalen met een bankpas of contant.
 

Hoe is het autorijden in IJsland?

Autorijden in IJsland is anders dan we gewend zijn in Nederland en België. De ringweg van IJsland is vrijwel volledig geasfalteerd, maar ga je van de gebaande paden af dan kun je grind- of gravelwegen tegenkomen. Op dit soort wegen langs de kust kun je meestal gewoon met je huurauto terecht (tenzij anders aangegeven), maar als je de binnenlanden in gaat, dan wordt een 4WD geadviseerd. De wegen kunnen hier steil en smal zijn. In alle gevallen wordt het echter aangeraden om niet te snel te rijden. De maximum snelheid in de bebouwde kom is 50 km per uur. Buiten de bebouwde kom is 90 km/uur de maximum snelheid op asfaltwegen en 80 km/uur op grind- en gravelwegen. Het is in IJsland verplicht om altijd met licht aan te rijden, zowel overdag als na zonsondergang.
 

Kan ik overal tanken?

In IJsland zijn voldoende tankstations te vinden. Zowel in de grotere plaatsen als langs de ringweg (Nationale weg 1) kun je op veel plekken tanken. Het kan echter geen kwaad dat je altijd voldoende brandstof bij je hebt, vanwege de afstanden. Bij vrijwel alle bemande tankstations kun je buiten de openingstijden bij automaten tanken en betalen.
 

Zijn alle hotels goed te bereiken en kan ik mijn auto veilig parkeren?

Je krijgt naast een goede wegenkaart van IJsland ook een zeer uitgebreide routebeschrijving mee, met de GPS-coördinaten van de accommodaties. Elk hotel is prima per auto te bereiken met goede (veelal tot het hotel behorende) parkeergelegenheid. De auto kun je altijd veilig achterlaten. De afstanden op onze rondreizen zijn zodanig dat je onderweg altijd voldoende tijd hebt voor bezienswaardigheden alvorens je in het volgende verblijfshotel aankomt.
 

Kent Voigt Travel ook alle accommodaties?

Jazeker, vraag maar! Elk hotel hebben wij persoonlijk bezocht en gecontracteerd. Heb je specifieke vragen over de ligging en de directe omgeving van een hotel, de parkeermogelijkheden of het restaurant: wij kunnen deze beantwoorden! Heb je advies nodig bij de keuze, bel of mail gerust, wij helpen je graag!

 

Annuleren jullie mijn reis als het reisadvies van de bestemming die ik heb geboekt, wijzigt naar oranje? Of kan ik in zo’n geval zelf mijn reis kosteloos annuleren?

Een wijziging in het reisadvies van een bepaalde bestemming in verband met de situatie ter plaatse, betekent niet dat wij automatisch reizen naar deze bestemming annuleren. Wij zullen in zo’n situatie beoordelen of reizen naar deze bestemming veilig en verantwoord kan en op basis daarvan besluiten of de reis kan doorgaan. Bij code oranje kan de reis in de meeste gevallen gewoon doorgaan. Om dezelfde reden is er geen recht op zelf kosteloos annuleren. Wil je toch liever niet naar deze bestemming afreizen dan gelden onze reguliere annuleringsvoorwaarden.
 

Annuleren jullie mijn reis als het reisadvies van de NL overheid of de bestemming die ik heb geboekt, wijzigt naar rood? Of kan ik in zo’n geval zelf mijn reis kosteloos annuleren?

Als de overheid besluit dat we niet meer mogen reizen, neemt Voigt Travel contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Allereerst is het belangrijk om te weten dat je recht hebt op een restitutie zodra Voigt Travel de reizen niet kan uitvoeren. Daarnaast kijken we altijd mee naar andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het omboeken van de reis naar een andere bestemming of vertrekdatum.
Als Nederland door de ECDC (de Europese RIVM) code rood krijgt dan kan het zijn dat andere landen aanvullende voorwaarden stellen aan reizigers die uit Nederland komen. Zoals een bewijs van vaccinatie, een negatieve testuitslag of bij hoge uitzondering een quarantaineperiode bij aankomst. 
Als de kleur tijdens je reis wijzigt in rood, zorgen we ervoor dat je zo snel mogelijk en veilig thuiskomt. Met behulp van de repatriëringsgarantie halen we je kosteloos naar huis.
 

Wat moet ik doen als ik voor vertrek positief getest ben op corona of geen negatieve test kan overhandigen?

Wij adviseren om voor je reis altijd een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. In het geval je voor vertrek positief getest bent, of geen negatieve test kan overhandigen, en de situatie vereist dit wel (weer), kun je namelijk niet op reis. In dat geval gelden onze reguliere annuleringsvoorwaarden. Neem in dat geval contact op met je annuleringsverzekering om te bespreken of je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten en ongebruikte reisdagen. 

Praktisch
Meer informatie over reizen met Voigt Travel