Veelgestelde vragen en antwoorden over reizen en het coronavirus
Veelgestelde vragen reizen en corona

Veelgestelde vragen over reizen en het coronavirus

Heb je een reis bij Voigt Travel geboekt of overweeg je een reis te boeken? Dan kunnen we ons voorstellen dat je vragen hebt. Op deze pagina vind je antwoord op de vragen over jouw zomer- en/of winterreis. Wil je meer weten over actuele reisadviezen, bekijk deze dan op onze pagina Veilig op reis met Voigt Travel

Actueel
In verband met de gewijzigde coronamaatregelen voor reizen naar Finland, Fins Lapland, Zweden en Zweeds Lapland, vindt u hier meer informatie.
 

Vragen en antwoorden 

    • Welke reismogelijkheden zijn er op dit moment?
      Op dit moment zijn de reizen van Voigt Travel boekbaar en kan er gereisd worden. Voor deze winter gaat het om de bestemmingen Noorwegen, Zweden, Finland, Lapland en Noord-IJsland. 
      Wil je meer weten over de actuele reisadviezen? Raadpleeg hiervoor altijd het meest actuele overzicht, op de  website Nederlanders Wereldwijd. Je vindt hier de reisadviezen van Finland, Zweden, Noorwegen, IJsland, Engeland (Schotland) en ook van doorreislanden Duitland en Denemarken in het geval je met de auto gaat reizen.
    • Wat gebeurt er bij code oranje of rood?
      Als de kleurcode van een land voor vertrek verandert naar code oranje of code rood, wil je natuurlijk weten wat dit betekent voor je reis.Wij leggen het je uit op de pagina Alles over kleurcodes en reisadviezen.

      Als de grenzen sluiten terwijl je op vakantie bent, dan doen we er alles aan om je te repatriëren. We zijn 24/7 telefonisch bereikbaar.
    • Wat zijn de boekings- en betalingsvoorwaarden als ik nu een reis voor deze winter boek?
      Als je nu voor aankomende winter een reis bij ons boekt, gelden de reguliere boekings- en betalingsvoorwaarden. Je ontvangt dan een factuur met de volgende reguliere betalingstermijnen:
      • Eerste aanbetaling van 30% binnen 10 dagen
      • De overige 70% dient 6 weken voor vertrek te worden voldaan 
      In het geval dat de reis niet kan plaatsvinden vanwege officiële maatregelen van de lokale of Nederlandse overheid met betrekking tot COVID-19, dan kunnen wij de reis niet uitvoeren. Hiermee vervalt de betalingsverplichting en gaan we over tot restitutie van je (aan)betalingen.
    • Ik wil graag een reis naar Lapland boeken voor komende winter, maar is dat verstandig?
      We kunnen ons goed voorstellen dat deze vraag bij je opkomt in deze bijzondere tijden. Uiteraard geven we hierin graag een passend advies, want je kunt met een gerust hart en zonder financieel risico je reis boeken.

      In het geval dat de reis niet kan plaatsvinden vanwege officiële maatregelen van de lokale of Nederlandse overheid met betrekking tot COVID-19, dan kunnen wij de reis niet uitvoeren. Hiermee vervalt de betalingsverplichting en gaan we over tot restitutie van je (aan)betalingen.

      Uiteraard staan we in nauw contact met onze partners ter plaatse en volgen we de lokale maatregelen op de voet. Mocht de reis geen doorgang kunnen vinden dan zullen we dit uiterlijk 4 weken voor vertrek laten weten.   

      Voor alle overige omstandigheden gelden de reguliere annuleringsregels. Dus deze regeling is dan ook niet van toepassing als je zelf annuleert. Wij adviseren je om hiervoor een annuleringsverzekering af te sluiten.
    • Ik ben niet (volledig) gevaccineerd, of ik ben gevaccineerd met het Janssen vaccin. Kan ik op reis naar de Voigt Travel bestemmingen?
      Of je als niet of deels gevaccineerde op reis kan naar onze bestemmingen, hangt af van de regels ter plaatse. Raadpleeg hiervoor de actuele reisadviezen van Nederland Wereldwijd.
    • Kom ik in aanmerking voor het Europees covid-certificaat?
      Je komt in aanmerking voor het Europees covid-certificaat wanneer:
      • Je volledig gevaccineerd bent tegen het coronavirus, waarbij de laatste prik minstens 2 weken geleden was
      • Je beschikt over een negatieve PCR-test die niet ouder is dan 72 uur
      • Je positief testte op het coronavirus in de laatste 6 maanden en zo dus voldoende immuniteit hebt opgebouwd
    • Ik heb geen coronabewijs, mag ik annuleren als een bestemming deze verplicht stelt?
      Annuleren van je reis kan plaats vinden conform onze reguliere reis- en boekingsvoorwaarden. Hierbij geldt dat een door de bestemming verplicht gesteld coronabewijs geen geldige reden is om je reis kosteloos te annuleren. Het beschikken over een geldig coronabewijs behoort tot de verantwoordelijkheid van jou en je medereizigers.
    • Wat gebeurt er als het reisadvies wordt gewijzigd voor vertrek?
      Als we niet naar de bestemming kunnen die geboekt is, dan bespreken we met jou de mogelijkheid om om te boeken naar een andere bestemming of periode. Mocht dit niet aansluiten bij jouw wensen, dan zullen we de reis annuleren en ontvang je van ons een restitutie van de (aan)betaling.
    • Ik moet mij laten testen voordat ik op reis ga. Waar kan ik dat doen?
      Bij aankomst in Finland en Zweden is het noodzakelijk om een negatief testbewijs te laten zien. Als reiziger van Voigt Travel kun je tegen een gereduceerd tarief een PCR- of Antigeentest laten afnemen. Klik hier om een afspraak te maken. Je krijgt via de link automatisch het gereduceerde tarief en hoeft daarvoor geen vouchercode in te voeren.
    • Wat moet ik doen als ik ziek ben vlak voor vertrek of als ik positief test op covid-19?
      Houd je aan de maatregelen van de RIVM. Je kan het best contact opnemen met je verzekeringsmaatschappij.

      Indien je via Voigt Travel verzekerd bent bij Allianz Assistance kan in dit geval terugvallen op de annuleringsverzekering.
    • Wat gebeurt er als ik zelf voorafgaand aan de reis in Nederland in quarantaine moet?
      In dat geval kun je contact opnemen met je reisverzekering om na te gaan of jouw verzekeraar dit vergoedt. Ben je verzekerd via onze partner Allianz Global Assistance, dan ben je hiervoor verzekerd. Bekijk hier het dekkingsoverzicht van alle corona-gerelateerde kosten.
    • Ik heb een reis geboekt met mijn gezin. Stel nou dat we moeten annuleren omdat één persoon positief getest is?
      In dat geval kun je contact opnemen met je reisverzekering om na te gaan of jouw verzekeraar dit vergoedt. Ben je verzekerd via onze partner Allianz Global Assistance, dan ben je hiervoor verzekerd.
    • Wanneer worden we geïnformeerd als onze reis niet door gaat?
      Je wordt uiterlijk vier weken voor vertrek geïnformeerd door ons team op het moment dat de reis niet door kan gaan. Uiteraard houden we de situatie ter plaatse in de gaten. Mocht reisadvies wijzigen binnen die vier weken, nemen we uiteraard ook contact met u op.
    • Wanneer besluit Voigt Travel om een reis te annuleren?
      Kwaliteit en veiligheid staat bij Voigt Travel voorop. Mocht de bestemming nog code oranje of rood zijn en wij kunnen de kwaliteit van de reis niet meer waarborgen, dan zullen we besluiten om de reis te annuleren. Hierover nemen wij contact met jou op en dan bespreken we met jou de mogelijkheid om de reis om te boeken naar een andere bestemming of periode. Mocht dit niet aansluiten bij jouw wensen dan zullen we de reis annuleren en ontvang je van ons een restitutie van de (aan)betaling.
    • Welke voorbereidingen moet ik treffen om in te mogen reizen op mijn bestemming, en weer Nederland/België in te mogen reizen na afloop?
      Bekijk voor de meest actuele regels voor in- en uitreizen de website Nederlanders Wereldwijd. Je vindt hier de reisadviezen van Finland, Zweden, Noorwegen, IJsland, Engeland (Schotland) en ook van doorreislanden Duitland en Denemarken in het geval je met de auto gaat reizen. Zorg dat je ook kort voor vertrek deze website nogmaals raadpleegt, om er zeker van te zijn dat er niets is gewijzigd. Als er iets belangrijks verandert, kun je er vanuit gaan dat Voigt Travel jou als reiziger hierover zal informeren.
    • Wat moet ik doen als ik op reis ziek word?
      Houd je aan de maatregelen voorgeschreven van het RIVM en het advies van de bestemming waar je op dat moment bent. Neem contact op met een arts ter plaatse en neem contact op met jouw verzekeringsmaatschappij. Indien je via Voigt Travel een reisverzekering hebt afgesloten, kun je contact opnemen met Allianz Global Assistance. Neem tot slot ook contact op met Voigt Travel zodat we kunnen kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
    • Wat gebeurt er als het reisadvies verandert tijdens onze reis?
      Mocht het reisadvies wijzigen terwijl je op vakantie bent dan zorgt Voigt Travel ervoor dat je weer veilig thuis komt. Wij garanderen de terugvlucht door middel van de Voigt Travel repatriëringsgarantie. Dus wat er ook gebeurt, we regelen de terugvlucht voor je.
    • Wat gebeurt er dan met de niet genoten reisdagen?
      Niet genoten reisdagen vallen normaal gesproken onder de dekking van je verzekering. Kijk goed hoe je verzekerd bent en neem ik geval van twijfel contact met hen op voor verder advies.
    • Wat is de dekking van de reis- en annuleringsverzekering rondom corona?
      Indien u verzekerd bent via onze partner Allianz Global Assistance, is er een dekking voor corona gerelateerde kosten op bestemming. In dit overzicht ziet u wat er wel en niet gedekt is op de Reisverzekering en op de Annuleringsverzekering als een land kleurcode groen, geel, oranje of rood heeft. Houdt er rekening mee dat een kleurcode altijd kan veranderen, ook tijdens de reis. Binnen de voorwaarden biedt Allianz Global Assistance gewoon dekking, zonder dat hiervoor extra premie betaald hoeft te worden.
    • Wat gebeurt er met mijn (aan)betaling als Voigt Travel failliet gaat?
      Allereerst is het goed om te weten dat wij, ondanks deze crisis, een financieel gezond bedrijf zijn en er geen aanleiding is om je zorgen te maken over een faillissement. Daarnaast zijn wij aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Dit betekent dat mocht Voigt Travel niet aan haar financiële verplichtingen kunnen voldoen, de SGR het door jou betaalde bedrag terugbetaalt.

 

Staat je vraag er niet bij?

Stel dan je vraag via ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op 035 - 699 0322.